W dniu 21 kwietnia 2023 r. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Hrubieszowie we współpracy z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Hrubieszowie zorganizowała szkolenie pt.: „Dziecko z FAS/FASD” w Starostwo Powiatowe w Hrubieszowie. Szkolenie było skierowane do pedagogów, psychologów z przedszkoli, szkół i Poradni, pracowników ośrodków pomocy społecznej, powiatowego centrum pomocy rodzinie. 

Spotkanie zostało zorganizowane przy współpracy ze Starostą Powiatu Hrubieszowskiego Panią Anetą Karpiuk. W tym dniu Pan Marek Kata – wicestarosta uczestniczył wspólnie z zaproszonymi gośćmi w szkoleniu.

Program szkolenia

  1. Etiologia FAS.
  2. Diagnoza – rozpoznanie.
  3. Sylwetka dziecka z zespołem FAS w poszczególnych okresach rozwojowych.
  4. Wspieranie rozwoju dziecka z zespołem FAS.

Szkolenie przeprowadziła Pani dr Justyna Syroka psycholog z Regionalnego Punktu Diagnozy i Terapii FAS/FASD z Lublina (Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Lublinie).        

Spektrum Poalkoholowych Zaburzeń Rozwojowych (z ang. – Fetal Alcohol Spectrum Disorder, skrót: FASD) jest ogólnym terminem, opisującym całe spektrum skutków rozwojowych, występujących u potomstwa matek pijących alkohol w okresie ciąży. Skutki te mogą obejmować zaburzenia rozwoju fizycznego, umysłowego, zachowania i uczenia się; mogą trwać przez całe życie. Termin FASD nie jest terminem przeznaczonym do wykorzystania w diagnostyce klinicznej.

W tym obszarze mieszczą się:

– FAS (Fetal Alcohol Syndrom) – Płodowy Zespół Alkoholowy,

– pFAS (partial Fetal Alcohol Syndrom) – Częściowy Płodowy Zespół Alkoholowy,

– inne rozpoznania, takie jak np: Encefalopatia niepostępująca z ekspozycją na alkohol lub Zaburzenia neurobehawioralne z ekspozycją na alkohol – czasem pod nazwą: ARND (Alcohol Related Neurodevelopmental Disorder), Poalkoholowe zaburzenia układu nerwowego lub FAE (Fetal Alcohol Efect) – Alkoholowy Efekt Płodowy czy Wady Wrodzone Spowodowane Alkoholem – Alcohol Related Birth Defects (ARBD).

Różnorodność nazw wynika z klasyfikacji, którymi posługują się diagności, jednak wszystkie je łączy wspólna etiologia, związana ze spożywaniem alkoholu przez matkę w czasie ciąży.

Nieprawidłowości w funkcjonowaniu dzieci z FASD dotyczą najczęściej:

  1. zaburzeń rozwoju fizycznego, takich jak:

– zaniżony wzrost i waga,

– małogłowie,

– nieprawidłowy rozwój układu kostno-stawowego,

– niewłaściwe napięcie mięśniowe,

– zaburzenia równowagi i koordynacji,

– zaburzenia orientacji przestrzennej,

zaburzenia przetwarzania sensorycznego (widzenia i słyszenia, czucia głębokiego i powierzchniowego, w tym: bólu, temperatury czy głodu/sytości),

przetrwałych odruchów pierwotnych;

  1. zaburzeń rozwoju społeczno-emocjonalnego, w szczególności:

– brak zdolności rozumienia i przewidywania konsekwencji swojego zachowania,

– skłonność do działania schematycznego,

– bezrefleksyjne naśladowanie zachowania i powtarzanie wypowiedzi innych,

– nadmierna ufność w stosunku do obcych, lepkość emocjonalna,

– problemy z nawiązywaniem i/lub utrzymaniem znajomości,

– nieumiejętność odczytywania emocji i „mowy ciała”,

–  skłonność do kłamstwa i kradzieży,

impulsywność, reaktywność;

  1. zaburzeń funkcjonowania poznawczego:

– deficyty uwagi (często z nadpobudliwością) i pamięci,

– myślenia przyczynowo-skutkowego,

– planowania, niewystarczającej organizacji działań,

– trudności z uczeniem się matematyki,

– trudności z uczeniem się na błędach,

– przewidywania i wykonywania sekwencji czynności,

–  zdolności uogólniania i/lub analizy,

– myślenia abstrakcyjnego, (np. pojęcie czasu, wartości pieniądza),

– opóźnienia i zaburzenia mowy (jąkanie się, mowa niewyraźna, bełkotliwa, niegramatyczna).

co skutkuje trudnościami w osiąganiu samodzielności i nauce szkolnej oraz pojawieniem się zaburzeń wtórnych, będących skutkiem nieprawidłowego rozpoznania istoty problemów dziecka, niewłaściwej opieki lub jej braku.

Regionalny Punkt Diagnozy i Terapii FAS/FASD utworzony przy ROPS w Lublinie, jest jednostką samorządową o charakterze wojewódzkim. W Punkcie zatrudnieni zostali specjaliści, którzy tworzą Zespół diagnostyczny, który wykonuje kompleksową i bezpłatną diagnozę, w zakresie Alkoholowego Zespołu Płodowego. W RPDiT FAS/FASD dzieci i młodzież otrzymują:

– diagnozę psychologiczną,

– diagnozę neurologiczną,

– diagnozę integracji odruchów,

– diagnozę psychiatryczną,

– diagnozę logopedyczną,

– diagnozę pediatryczną,

– diagnozę zaburzeń integracji sensomotorycznej,

– terapię integracji odruchów,

– terapię integracji sensomotorycznej.

Ponadto dla rodziców, opiekunów, wychowawców RPDiT  proponuje:

– indywidualny opis mocnych i słabych stron dziecka, wraz z zaleceniami dotyczącymi opieki i terapii wg indywidualnie określanego planu dla każdego dziecka,

– uczestnictwo w grupie wsparcia,

– poradnictwo psychologiczne,

– konsultacje indywidualne,

– psychoedukację.

 

Źródło: Poradnia Pedagogiczno-Psychologiczna w Hrubieszowie