Diagnoza
Diagnoza w Punkcie prowadzona jest za pomocą najnowszej wersji 4-Cyfrowego Kwestionariusza FASD, opisanej w przewodniku diagnostycznym „Spektrum Poalkoholowych Wrodzonych Zaburzeń Rozwojowych (FASD) – przewodnik diagnostyczny. 4-cyfrowy Kwestionariusz Diagnostyczny (Wydanie Trzecie, 2004)”, Sieć Diagnostyki i Prewencji FAS, Uniwersytet Waszyngtoński, Seattle, Waszyngton.
Proces diagnostyczny składa się z następujących etapów:
- Wywiad, ocena cech dysmorficznych.
- Analizę dokumentacji medycznej, psychologicznej, edukacyjnej, wyników badań i konsultacji specjalistycznych posiadanych przez pacjenta.
- Konsultacje specjalistów (lekarz pediatra, psychiatra, logopeda, psycholog, pedagog, terapeuta integracji sensorycznej).
- Omówienie wyników poszczególnych konsultacji w Zespole, wg profilu neurorozwojowego.
- Pisemna diagnoza, podsumowanie konsultacji w Zespole diagnostycznym, opis zaleceń, dotyczących nauki, opieki i terapii wg indywidualnego planu pracy dla każdego pacjenta.
- Szczegółowe omówienie z rodzicami/opiekunami pacjentów pisemnej diagnozy i zaleceń do dalszej pracy. Przedstawienie propozycji terapeutycznej dla dzieci prowadzonej w Punkcie i możliwości wsparcia dla rodziców i opiekunów.
W niektórych sytuacjach zalecamy kontakt z innymi specjalistami: lekarzem wybranej specjalizacji, pedagogiem szkolnym, logopedą, pracownikiem socjalnym, kuratorem itp.
Standardy pracy stosowane w RPDiT FAS/FASD
Pracowników Punktu obowiązuje tajemnica zawodowa, zgodnie z zasadami etyki zawodowej. Oznacza to, że informacje przekazane w czasie konsultacji, prowadzonej diagnozy, spotkań, terapii lub w przekazanej dokumentacji objęte są tajemnicą i nie mogą zostać ujawniane.
W przypadku osób niepełnoletnich rodzice lub opiekunowie prawni mają prawo do informacji na temat wyników diagnozy dziecka. Informacje w postaci pisemnej i ustnej przekazywane są przez członków zespołu na spotkaniu z rodzicami/opiekunami. Jeżeli w trakcie pracy z dzieckiem psycholog dowiaduje się o zagrożeniu życia lub zdrowia osoby niepełnoletniej np. przemocy, używkach, samookaleczaniu, myślach i zamiarach samobójczych, informuje o tym rodzica/opiekuna.
W przypadku posiadania przez psychologa informacji o sytuacji opiekuńczej, która zagraża życiu lub zdrowiu dziecka oraz w sytuacji podejrzenia popełnienia przestępstwa na niekorzyść małoletniego psycholog ma obowiązek powiadomić właściwy organ.
Możliwe jest, że w uzasadnionych okolicznościach członkowie zespołu mogą zostać zwolnieni przez sąd z przestrzegania tajemnicy zawodowej.
Osoby zatrudnione w RPDiT FAS/FASD biorą udział w superwizji, która jest dokonywana przy udziale zewnętrznego, certyfikowanego superwizora. Ich praca poddawana jest systematycznej analizie. Dzięki temu praca członków Zespołu jest poddawana weryfikacji co daje możliwość wglądu we własne procesy analityczne i diagnostyczne. Umożliwia to członkom zespołu podnoszeni swoich kompetencji i umożliwia postawienie trafniejszej diagnozy i lepszego rozumienia problematyki osób korzystających z pomocy, co przekłada się na efektywność pracy. Proces superwizji nie narusza zasady tajemnicy zawodowej.
Pracownicy Punktu podnoszą swoje kwalifikacje, biorąc udział w szkoleniach, konferencjach, spotkaniach zawodowych.
Zespół diagnostyczny regularnie prowadzi spotkania wszystkich specjalistów zaangażowanych w prowadzenie diagnozy i terapii. Podczas spotkań omawiane są sprawy dotyczące poszczególnych klientów.
Wspólne konsultacje dzięki wykorzystaniu kompetencji całego zespołu, pozwalają na sformułowanie kompleksowej diagnozy indywidualnej i rodzinnej z wykorzystaniem różnych perspektyw. Omówienie przypadku na wspólnym spotkaniu zespołu diagnostycznego służy wnikliwemu rozpoznaniu i zrozumieniu sytuacji klienta oraz sformułowaniu najlepszych zaleceń.