Szanowni Państwo,

Krajowe Centrum ds. AIDS uprzejmie informuje, że w dniach: 16-30 czerwca 2021 r. planuje przeprowadzenie kolejnej edycji działań edukacyjno-informacyjnych pod hasłem „Czy wiesz, że…”, będących kontynuacją kampanii profilaktycznej HIV/AIDS z 2020 r.

Kampania została przygotowana w oparciu o wyniki badań społecznych dotyczących wiedzy na temat HIV/AIDS w naszym kraju oraz informacje przekazane przez konsultantów z Poradni Internetowej HIV/AIDS oraz z Telefonu Zaufania HIV/ AIDS.

Otrzymując na bieżąco sygnały o systematycznym spadku poziomu wiedzy, w Centrum powstał pomysł na przygotowanie kampanii edukacyjnej z podstawowym przekazem, w której najczęściej powielane mity i przesądy zostają wyjaśnione jasnym i zrozumiałym językiem, połączonym z równie prostą formą graficzną.

1. Cele kampanii:

1)  Podniesienie poziomu wiedzy, odczarowanie mitów i przybliżenie faktów na temat wirusa HIV, choroby AIDS oraz innych STIs:

•  NIE ma ryzyka zakażenia HIV podczas pływania w basenie.

•  NIE ma ryzyka zakażenia HIV drogą kropelkową, np. przez kaszel lub kichanie.

•  NIE ma ryzyka zakażenia HIV ani przez ukąszenie, ani przez rozgniecenie na sobie, ani nawet przez połknięcie komara😊

• HIV przenosi się głównie podczas niezabezpieczonych kontaktów seksualnych.

•  Do zakażenia kiłą, rzeżączką, HPV i innymi STIs dochodzi w podobny sposób jak do zakażenia HIV.

2) Zwiększenie wśród grupy docelowej świadomości, że istnieje możliwość szybkiej diagnostyki:

• Wykonanie testu jest jedyną metodą rozpoznania zakażenia HIV i innych STIs.

• Test na HIV – bezpłatnie, anonimowo i bez skierowania – można wykonać w jednym z punktów konsultacyjno-diagnostycznych (PKD) https://aids.gov.pl/pkd/  

3) Rozpropagowanie informacji o miejscach, gdzie można uzyskać fachową wiedzę i pomoc w temacie HIV/AIDS oraz innych STIs:

• strona Krajowego Centrum ds. AIDS:  https://aids.gov.pl/ 

• Poradnia Internetowa HIV/AIDS: poradnia@aids.gov.pl

• bezpłatny Telefonie Zaufania HIV/AIDS: 800 888 448.

2.  Grupą docelową jest ogół społeczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem osób z grup wiekowych:

•  18 – 34 lata

•  35 – 49 lat

Nie ograniczamy grupy docelowej pod względem płci, wykształcenia, dochodu ani miejsca zamieszkania.

Grupą docelową kampanii nie są osoby zakażone HIV czy chore na AIDS, które z racji swojego stanu zdrowia  są włączone do  Programu polityki zdrowotnej Ministra Zdrowia p.n. „Leczenie antyretrowirusowe osób żyjących z wirusem HIV w Polsce”, mają dużą wiedzę zarówno na temat zakażenia, jak i na temat osiągnięć współczesnej medycyny jeśli chodzi o leczenie ARV. Nie są nimi też osoby zakażone HIV, u których poziom wirusa w surowicy krwi jest niewykrywalny, a więc są praktycznie niezakaźne.

Kampania skierowana jest głównie do tych osób, które traktują temat HIV/AIDS jako problem abstrakcyjny, niedotyczący ich bezpośrednio.

3.  Zaplanowane działania:

1) Usługa wynajmu zew. tablic informacyjnych tzw. Citylightów, o rozmiarach 1,2×1,8 m, umieszczonych gł. na przystankach komunikacji miejskiej, ale też w najbardziej uczęszczanych miejscach miast takich jak pasaże handlowe, deptaki, dworce kolejowe wraz z wydrukiem, montażem, ekspozycja i demontażem oraz utylizacją 5 plakatów kampanijnych:

• termin: 16-30.06.2021 r.

•  liczba nośników: 500 nośników w 12 województwach (z wyjątkiem województw: lubuskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego).

 2)  Ogólnopolska kampania w mediach społecznościowych (Facebook/Instagram) pn. „Czy wiesz, że…”, przy wykorzystaniu 5 projektów plakatów kampanijnych.

• termin: 16-30.06.2021 r.

• fanpage KC ds. AIDS na portalu Facebook: https://www.facebook.com/kcaids

4.  Materiały graficzne:

1) 5 plakatów informacyjno-edukacyjnych – w załączeniu.

Rosnąca liczba zakażeń w Polsce jest efektem między innymi niskiego poziomu wiedzy o HIV i AIDS i braku odniesienia ryzyka do swojej osoby  (tylko około 5-9% osób wykonało choć raz w swoim życiu test w kierunku HIV). Kontynuując działania edukacyjne podjęte w roku ubiegłym, chcemy promować rzetelny przekaz obalający mity związane z zagadnieniami HIV/AIDS oraz innymi STIs, a tym samym przeciwdziałać stygmatyzacji osób zakażonych i chorych oraz ich rodzin i osób bliskich.

Zwracamy się do Państwa z uprzejmą prośbą o udostępnienie, w miarę możliwości, informacji na temat kampanii w wykorzystaniem plakatów graficznych  (pliki .jpg w załącznikach), za pośrednictwem Państwa kanałów komunikacji (strona www, media społecznościowe).

Początek wakacji jest szczególnie istotny z punktu widzenia poruszanej tematyki, ze względu na podwyższony poziom ryzykownych zachowań w  tym okresie.

Włączenie się Państwa w działania edukacyjno-informacyjne jest dla nas szczególnie cenne, gdyż pozwoli na  dotarcie do szerokiego grona odbiorców.

Źródło: Krajowe Centrum ds. AIDS

Załączniki:
1. Plakat_komar-1.jpg
2. Plakaty_basen-1.jpg
3. Plakaty_kichanie-1.jpg
4. Plakaty_sex-1.jpg
5. Plakaty_STIs-1.jpg