Centrum Kompleksowej Diagnostyki i Terapii FASD przy Wojewódzkim Specjalistycznym Szpitalu Dziecięcym im. św. Ludwika w Krakowie zaprasza na szkolenie dedykowane rodzicom i opiekunom dzieci z postawioną diagnozą FASD. Będzie ono poświęcone szerokiej problematyce opieki, wychowywania i wspierania rozwoju dzieci z tym problemem.

Podstawowy cel szkolenia to zwiększenie wiedzy rodziców oraz opiekunów dzieci z rozpoznanym zaburzeniem z kręgu FASD w zakresie natury choroby, jej symptomatologii oraz strategii postępowania oraz wsparcie rodziny w procesie wychowywania dziecka z FASD.

Cel ten zostanie osiągnięty m.in. poprzez psychoedukację czyli wykłady w formie online, konsultacje indywidualne w formie teleporad udzielanych przez specjalistów z różnych dziedzin oraz spotkania online grupy wsparcia.

Szkolenie przewidziane jest zarówno dla rodziców adopcyjnych, jak i opiekunów zastępczych dzieci z FASD, a udział w szkoleniu jest bezpłatny. O kwalifikacji decydują kolejność zgłoszeń (wypełnienie i odesłanie formularza zgłoszeniowego). Zakwalifikowane osoby dostaną potwierdzenie udziału w szkoleniu.

Formy prowadzenia zajęć: 

Psychoedukacja

Psychoedukacja prowadzona będzie w formie wykładowej/warsztatowej. Wykładowcami będą specjaliści z Centrum Kompleksowej Diagnostyki i Terapii FASD przy Wojewódzkim Specjalistycznym Szpitalu Dziecięcym im. św. Ludwika w Krakowie, Oddziału Klinicznego Psychiatrii Dzieci, Młodzieży i Dorosłych Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie oraz specjaliści różnych krakowskich i małopolskich ośrodków od wielu lat  zajmujący się diagnozowaniem i terapią dzieci i młodzieży z zaburzeniami w rozwoju, publikujący podręczniki dla terapeutów i opiekunów, dotyczące tej problematyki.

Treści przekazywane w wykładach oparte będą na doświadczeniu własnym prowadzących oraz dostępnej literaturze zagranicznej (ze względu na brak merytorycznej literatury w języku polskim) (publikacje w bazie Pubmed, publikacje wydawane przez NoFASD Australia, NoFASD UK, CFCA Australia itp.). Doświadczenie specjalistów prowadzących część psychoedukacyjną gwarantuje wysoki poziom zarówno pod względem merytorycznym jak i dostosowania przekazu do potrzeb opiekunów. 

Planowane jest przeprowadzenie 40 godzin wykładów w formie online “na żywo” poprzez platformę Zoom.

Konsultacje indywidualne

Konsultacje  w formie teleporad udzielane będą przez specjalistów z różnych dziedzin (np. psychiatra, psycholog, prawnik, pediatra, neurologopeda) w zależności od indywidualnych potrzeb uczestników szkolenia. Podczas pierwszego zjazdu opiekunowie otrzymają listę specjalistów wraz z opisem ich specjalności i zostaną poproszeni o wybór osoby, z którą będą chcieli odbyć rozmowę indywidualnie. Podczas konsultacji opiekunowie będą mieli możliwość omówienia trudności, z którymi borykają się jako opiekunowie i uzyskania zwrotnej informacji na temat sposobów radzenia sobie ze zgłaszanymi trudnościami. Konkretne zagadnienia wynikać będą z problemów zgłaszanych przez opiekunów.

Każdy z uczestników szkolenia otrzyma jedną godzinę konsultacji przy założeniu, że pary będą uczestniczyć w konsultacjach razem. Konsultacje będą udzielane wg uzgodnionego z uczestnikami szkolenia harmonogramu.

Grupa wsparcia

Zajęcia w formie grupy wsparcia prowadzone będą przez terapeutów mających wieloletnie doświadczenie w pracy z rodzinami w kontekście dziecka z trudnościami emocjonalnymi, rozwojowymi, więzi. Zajęcia będą mieć formę moderowanej grupy wsparcia (zajęcia online na patformie Zoom). Tematyka rozmów wynikać będzie bezpośrednio z trudności zgłaszanych przez opiekunów, ale zagadnienia oscylować będą wokół adopcji, przysposobienia, zaburzeń więzi i relacji pomiędzy członkami rodziny.

Ramowy plan zjazdów:

Sobota:

–  9.00 – 14.00 psychoedukacja w formie wykładów/warsztatów (w tym 2x 15 min przerwy kawowe)

– 14.00 – 15.00 przerwa obiadowa

– 16.00 – 18.30  grupa wsparcia

Niedziela:

–  psychoedukacja w formie wykładów on – line

– 9.00-14.00

 

 

Program wykładów:

SOBOTA 7 MAJA

  1. Problemy pediatryczne u pacjentów z FASD
  2. Problemy psychiatryczne u dzieci z FASD – dlaczego dzieci z trudnościami rozwojowymi częściej potrzebują psychiatry
  3. Dlaczego praca z rodziną jest bezcenna? Czy terapia rodzinna oznacza „winę” rodziców?

NIEDZIELA 8 MAJA

  1. Zaburzenia neuropsychologiczne charakterystyczne dla FASD
  2. „Ukryta moc dotyku” – jak wspierać na terenie domu dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej
  3. Blisko i daleko. Zaburzenia więzi u dziecka z FASD

SOBOTA 4 CZERWCA

  1. Wokół trudnych emocji, „niegrzeczne” dziecko
  2. Komunikacja z dzieckiem
  3. Moje JA w relacji z dzieckiem

NIEDZIELA 5 CZERWCA

  1. W co się bawić, w co się bawić? Rozwój dziecka poprzez zabawę
  2. Wspieranie dziecka w obszarze zaburzeń neuropsychologicznych

SOBOTA 24 WRZEŚNIA

  1. Jak zadbać o siebie w kontekście opieki nad pacjentem z FASD
  2. Język, mowa i komunikacja. Problemy językowe u osób z FASD i sposoby wsparcia
  3. Nastolatek z FASD, czy młodzież z trudnościami rozwojowymi jest szczególnie narażona na kryzys adolescencyjny ?

NIEDZIELA 25 WRZEŚNIA

  1. Możliwości wparcia w edukacji dziecka z FASD
  2. „Tożsamość dziecka adoptowanego oraz rozmowy o rodzinie biologicznej w kontekście FASD”
  3. „Zależność pomiędzy diagnozą dziecka z FASD a rozumieniem występujących trudności – proces żałoby własnych oczekiwań w odniesieniu do rzeczywistości”
  4. „Znaczenie konsekwencji oraz rutyny w kontekście nabywania umiejętności społecznych dziecka z FASD”

SOBOTA 15 PAŹDZIERNIKA

  1. Zagadnienia prawne w kontekście dziecka z FASD
  2. Możliwości terapii dziecka po traumie
  3. Świadomość własnych emocji i ich rola w rodzicielstwie

NIEDZIELA 16 PAŹDZIERNIKA

  1. Doradztwo zawodowe w kontekście uczniów z FASD
  2. „Spotkanie z mamą adopcyjną oraz dorosłym dzieckiem z FASD”

W celu zgłoszenia swojego udziału w szkoleniu, prosimy o uzupełnienie formularza zgłoszeniowego do 01.05.2022 r.

Więcej informacji można uzyskać pisząc na mail: szkolenie.fasd@dzieciecyszpital.pl

Źródło:

Krajowe Biuro Do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii: https://www.kbpn.gov.pl/portal?id=12856608

formularz: https://forms.gle/mpZuHEy8yaVUDcvt6