Minimalny zakres szkolenia z ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępcze wraz z propozycją tematyki szkoleń określony w warunkach konkursu PO WER 2.8Szkolenie obejmuje następujące bloki tematyczne szkoleń:

  1. Szkolenia dla kadry zarządzającej
  2. Szkolenia na temat budowania lokalnego systemu wspierania rodziny i pieczy zastępczej oraz pozyskiwania środków na ten cel
  3. Szkolenia z zakresu stosowania prawa
  4. Szkolenia kompetencji osób bezpośrednio pracujących z dziećmi i rodzinami
  5. Szkolenia dla organów kontrolnych wojewody
  6. Szkolenia dla służb współpracujących i tworzących system wspierania rodziny i pieczy zastępczej oraz adopcji

Propozycje tematów szkoleń do opracowania oferty szkoleniowej:

  1. Szkolenia dla kadry zarządzającej
  1. Zarządzanie zasobami ludzkimi.
  2. Kontrola zarządcza.
  3. Zarządzanie motywacją pracownika, efektywna rola i zadania kadry kierowniczej.
  4. Wypalenie zawodowe – etiologia, skutki, metody przeciwdziałania.
  5. Deinstytucjonalizacja pieczy zastępczej.
  6. Zarządzanie przez cele w praktycznym zastosowaniu, w tym zarządzanie zmianą.
  7. Ocena i motywacja pracowników.
  8. Jak rozwiązywać konflikty w zespole.
  9. Pozyskiwanie funduszy unijnych, w tym zarządzanie projektami.
  10. Przeprowadzanie czynności kontrolnych nad podmiotami organizującymi pracę z rodziną, placówkami wsparcia dziennego, organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej, rodzinami zastępczymi, prowadzącymi rodzinne domy dziecka oraz placówkami opiekuńczo-wychowawczymi.
  11. Zarządzanie zasobami infrastrukturalnymi.
  12. Organizacja skutecznych przepływów informacyjnych.
  1. Szkolenia na temat budowania lokalnego systemu wspierania rodziny i pieczy zastępczej oraz pozyskiwania środków na ten cel
  1. Metody i techniki w zakresie budowania lokalnego systemu wspierania rodziny i pieczy zastępczej.
  2. Opracowywanie lokalnego systemu wspierania rodziny (diagnoza, wzory dokumentów, programy i cele).
  3. Technika budowy polityk i strategii.
  4. Usprawnianie współpracy instytucji pracujących na rzecz dziecka i rodziny, celem wypracowania jednolitych schematów postępowania w danych sytuacjach.
  5. Efektywna współpraca z organizacjami pozarządowymi.
  6. Pozyskiwanie środków finansowych i wdrażanie programów dotyczących wspierania rodziny i organizowania rodzinnej pieczy zastępczej.

III.       Szkolenia z zakresu stosowania prawa

  1. Wybrane zagadnienia z zakresu prawa (rodzinnego, administracyjnego,    karnego, cywilnego, pracy i zabezpieczenia społecznego).
  2. Regulacje prawne w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej.
  3. Przetwarzanie i ochrona danych osobowych.
  4. Zamówienia publiczne – procedury zasady udzielania, planowanie, szacowanie.
  5. Prawo w praktyce:
  • wydawanie decyzji administracyjnych;
  • procedura odebrania dziecka z rodziny;
  • umowa o pracę czy zlecenie;
  • odpowiedzialność pracownika;
  • prawo pracy;
  • ustawa o świadczeniach rodzinnych;
  • ustawa o pomocy państwa w wychowaniu dzieci;
  • Fundusz alimentacyjny;
  • pomoc społeczna;
  • sytuacja odebrania dziecka – ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie;
  • postępowanie o ustalenie odpłatności dla rodziców biologicznych.
  1. Szkolenia kompetencji osób bezpośrednio pracujących z dziećmi i rodzinami
  1. Asystent rodziny – metodyka, uprawnienia i dokumentowanie pracy z rodziną. Koordynator rodzinnej pieczy zastępczej – metodyka, uprawnienia i dokumentowanie pracy z rodzina zastępcza lub prowadzącym rodzinny dom dziecka.
  2. Współpraca interdyscyplinarna – asystenta z rodzinami i służbami wspierającymi rodzinę – organizator rodzinnej pieczy zastępczej (koordynator rodzinnej pieczy zastępczej), placówki opiekuńczo – wychowawcze, ośrodki adopcyjne, rodziny zastępcze (faktyczni opiekunowie oraz opiekunowie prawni) z uwzględnieniem obowiązku wysłuchania dziecka.
  3. Przygotowanie dziecka do adopcji (krajowej i zagranicznej), obowiązek wysłuchania dziecka, kluczowe etapy postępowania przedsądowego, współdziałanie rodzin zastępczych, organizatora rodzinnej pieczy zastępczej oraz ośrodków adopcyjnych.
  4. Poszerzenie wiedzy oraz doskonalenie umiejętności praktycznych i kompetencji zawodowych asystentów rodziny (mediacja, komunikacja interpersonalna w pracy asystenta rodziny).
  5. Superwizja pracy jako wsparcie działań m.in. asystenta rodziny, koordynatorów rodzinnej pieczy zastępczej, wychowawców w placówkach wsparcia dziennego oraz placówkach opiekuńczo wychowawczych oraz innych osób bezpośrednio pracujących z dziećmi i rodzinami .
  6. Organizowanie wspomagania rozwoju dziecka z problemami emocjonalnymi i zaburzeniami zachowania.
  7. Doskonalenie umiejętności opiekuńczo-wychowawczych, umiejętności radzenia sobie w sytuacjach stwarzających trudności wychowawcze.
  8. Tworzenie planu pomocy dziecku jako skuteczne narzędzie pracy.
  9. Tworzenie planu pracy z rodziną.
  10. Efektywny opiekun usamodzielniania, jego prawa i obowiązki.
  11. Problemy wynikające z opieki nad niepełnosprawnym dzieckiem.
  12. Zastosowanie narzędzi psychologicznych w diagnozie rodziny – skala oceny rodziny.
  13. Wzmacnianie kompetencji rodzin zastępczych.
  14. Prowadzenie grup wsparcia przez koordynatorów rodzinnej pieczy zastępczej.
  15. Praca z usamodzielniającym się wychowankiem pieczy zastępczej.
  16. Uzależnienia wśród młodzieży i profilaktyka uzależnień.
  17. Praca z dziećmi przejawiającymi zaburzenia (emocjonalne, zachowania lub zaburzenia psychiczne) i ich rodzinami. Depresja dzieci i młodzieży.
  18. Dziecko cudzoziemskie w pieczy zastępczej.
  19. Planowanie pracy z dzieckiem w placówce opiekuńczo – wychowawczej.
  20. Standaryzacja w placówkach opiekuńczo – wychowawczych.
  21. Sposoby radzenia z zachowaniami agresywnymi wśród rodziców, dzieci i młodzieży.
  22. Jak budować swój autorytet- warsztaty dla wychowawców. Jak radzić sobie z agresją werbalną wychowanków ? Jak tworzyć kontrakty z grupą wychowawczą?
  23. Dziecko jako ofiara przemocy – diagnoza i forma pomocy
  24. Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu.
  25. Praca z dzieckiem z rodziny wieloproblemowej.
  26. Praca z dzieckiem z zaburzonymi więziami.
  27. Praca z dzieckiem nadpobudliwym.
  28. Praca z dzieckiem z FAS i ze spektrum FAS.
  29. Zaburzenia osobowości, zachowań i rozwoju dzieci.
  30. Metoda dialogu motywującego – praca z trudnym nastolatkiem.
  31. Uzależnienia i ryzykowne zachowania młodzieży oraz ich profilaktyka.
  32. Komunikacja z dzieckiem w kolejnych fazach rozwojowych.
  33. Autyzm, Zespół Aspergera,  dzieci z nadpobudliwością psychoruchową,  depresja i zaburzenia odżywiania.
  34. Zachowania autodestrukcyjne młodzieży – samookaleczenia, zachowania suicydalne, zaburzenia odżywiania – symptomy i ewentualne rozwiązania.
  35. Wczesne wykrywanie/rozpoznawanie syndromów dziecka krzywdzonego.
  36. Praca z dzieckiem zdolnym.
  37. Diagnoza rodziny.
  38. Interwencja kryzysowa wobec dzieci i młodzieży.
  39. Kryzys i interwencja kryzysowa – rola asystenta rodziny.
  40. Praca z rodziną z problemem uzależnienia.
  41. Praca z rodziną z problemem przemocy.
  42. Proces i realizacja programów usamodzielniania wychowanków pieczy zastępczej w praktyce.
  43. Praca ze sprawcą i ofiarą przemocy.
  44. Mediacje – profesjonalny sposób rozwiązywania problemów na drodze dialogu, wykorzystanie dialogu motywującego w pracy z rodziną.
  1. Szkolenia dla organów kontrolnych wojewody

Prawne aspekty działań służb kontroli.

  1. Elementy prawa rodzinnego, administracyjnego, karnego, prawa pracy.
  2. Interdyscyplinarne podejście do problemu dziecka i rodziny.
  3. Współpraca na poziomie PCPR, organizator rodzinnej pieczy zastępczej, ośrodek adopcyjny, ośrodek pomocy społecznej, kurator, sąd, szkoła.
  4. Procedury kontroli wojewody- metody i techniki przeprowadzania kontroli, dokumentacja.
  5. Rozmowa z dziećmi w czasie przeprowadzanych kontroli.
  6. Sposób formułowania zaleceń i ich egzekwowanie.
  1. Szkolenia dla służb współpracujących i tworzących system wspierania rodziny i pieczy zastępczej oraz adopcji.
  1. Międzyresortowe podejście do realizacji zadań wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej – współpraca służb.
  2. Procedury związane z odbieraniem dziecka z rodziny.
  3. Jak skutecznie budować system wsparcia rodziny.
  4. Szkolenie rodzin wspierających w zakresie pomocy rodzinne przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej.
  5. Współpraca pomiędzy służbami pracującymi na rzecz dziecka i rodziny
  6. Współpraca asystenta z rodzinami oraz służbami wspierającymi rodzinę.
  7. Problematyka interwencji kryzysowej w rodzinie.
  8. Rozpoznawanie oraz procedura w sytuacji krzywdzenia dziecka.
  9. Diagnozowanie oraz procedura postępowania w sytuacji zaniedbań opiekuńczo-wychowawczych wobec dziecka.
  10. Zadania organów uczestniczących w wykonywaniu orzeczeń o przymusowym odebraniu osoby w oparciu o przepisy art. 598 § 1 i kolejne kodeksu postępowania cywilnego.
  11. Zadania sądów i organów państwowych wynikające z treści kodeksu rodzinnego i opiekuńczego w odniesieniu do problematyki pieczy zastępczej, adopcji i wspierania rodziny.
  12. Zadania sądów, kuratorów sądowych oraz jednostek organizacyjnych wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej wynikające z treści art. 109 § 4 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego.
  13. Budowanie zespołów i metodyka dokonywania oceny sytuacji dziecka.
  14. Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży.
  15. Współpraca lokalna.
  16. Problematyka deinstytucjonalizacji.
  17. Zagadnienia więzi i przywiązania.

Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej
w Lublinie

ul. Diamentowa 2
20-447 Lublin

tel. (81)5287650
fax (81)5287630
e-mail: rops@rops.lubelskie.pl